LCHF=LowCarb-HighFat, lågkolhydrat-högfett

sitter och spanar in nätet efter sidor om detta är allmänt rörigt.

Hittade iallafall en komentar av Andreas Eenfeldt och är ST-läkare i allmänmedicin i Karlstad. Som driver bloggen

Kostdoktorn.se



  1. Doc skriver:
    juli 20, 2008 klockan 12:39

    Skillnaden mellan GI och LCHF beror lite på vilken variant av GI man jämför med det kan vara lite olika. Generellt fokuserar GI-metoder mycket på att välja mindre andel snabbsmälta kolhydrater (ex socker, vitt bröd, potatismos) och större andel som tas upp långsammare (grönsaker, fullkorn, bönor etc).

    LCHF fokuserar mer på att minska MÄNGDEN kolhydrater, och när den blir väldigt låg är såklart inte längre kvaliteten riktigt lika viktig, även om man tänker på det också.

    Det hela kompliceras av att många som kallar sin metod GI även de rekommenderar en minskning av andelen kolhydrater.

    För att förenkla det hela är LCHF en lite tuffare (och effektivare, tror jag) variant av GI. Skaldeman har kallat det för GI-Noll. GI-metoder fokuserar ju på att välja mat med lågt GI-värde dvs svårsmälta kolhydrater. Äter man inga kolhydrater alls blir GI-värdet ungefär noll...





Sen finns det en annansida som är bra att läsa om man vill veta mer och det är dem HÄR.

det jag inte riktigt har fått kläm på är hur mycket fett man riktigt ska äta, någon som vet?

Kommentarer
Postat av: litentanta

Jag använde mig av Atkins-modellen under en hel vecka, nästan ivf, och det var inget för mig.. FÖr fett och för lite "tugga" upplevde jag det men som sagt var, de här olika dieterna ska ju fungera och vill du har mer Atkins-relaterade recept så har jag en hel bok.... japp, rusar in i projekt, handlar böcker, krånglar till allt....o sen lessnar jag hihi!

2009-01-05 @ 15:27:19
URL: http://litentanta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0