Någon som är hungrig

Här kommer min favorit soppa:
OST SOPPA
  1/2 purjolök
1-2 msk vetemjöl
6 dl grönsaksbuljong
4 dl Mjölk
3 dl riven Västerbottensost
salt
svartpeppar
1 äggula
1 dl Vispgrädde

Till servering:
t ex musslor, räkor, sparris, rökt skinka och smörstekta brödtärningar
Finstrimla purjolöken och fräs den i smör. Strö över mjölet och rör om. Späd med buljong och mjölk. Låt koka ca 5 min. Dra kastrullen av värmen. Tillsätt osten och låt den smälta. Smaksätt med salt och
peppar. Låt soppan bli varm men den får ej koka. Vispa äggulan med grädden och vispa ner det i soppan. Servera soppan med några av förslagen ovan.



Jag brukar alltid köra med räkor i.


Kommentarer
Postat av: litentanta

Japp, åsså vred hon om kniven i en ostälskande laktosintolerant tantas hjärta....snyft Kan tänka mig att den där soppan är alldeles ypperlig!



2009-02-06 @ 15:30:41
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: Mina

mmm, låter gott :)

2009-02-09 @ 23:13:05
URL: http://mina3.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0